Středoškolská odborná činnost (SOČ) je náročnou soutěží s mnohaletou tradicí, vyhlašovanou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Tato soutěž rozvíjí talenty mladých lidí, prohlubuje a rozšiřuje odborné vědomosti a dovednosti žáků středních škol. SOČ přitom není jen vědomostní soutěží. Soutěžící prokazují zejména schopnost samostatné odborné práce a na rozdíl od jiných středoškolských soutěží si ve všech kolech vyzkouší obhajovat svoji práci před odbornou porotou. Rozvíjí tedy i své prezentační dovednosti a schopnost reagovat na dotazy porotců.

Naše studentka Tereza Berková ze třídy 1. GD letos vyhrála s odbornou prací SOČ v oboru Teorie kultury, umění a umělecké tvorby s názvem „Psyché fikce: Zkoumání relace abstraktních fotografií a lidského vědomí“ nejen školní kolo, ale umístila se i na 2. místě v okresním kole SOČ a postoupila do kola krajského, které se bude konat v květnu. Vytvořila velmi zajímavou a zdařilou odbornou práci, konzultovanou s paní Mgr. Klárou Vlkovou a paní MgA. Terezou Šobrovou, kterou úspěšně obhájila před odbornými porotami soutěže.

Srdečně blahopřejeme, děkujeme za úspěšnou reprezentaci školy a přejeme hodně dalších úspěchů nejen v krajském kole!

 

soc 1

 

soc 2

 

soc 3

 

Historie SOČ se začala psát už v roce 1979, tehdy byla ještě soutěží československou. Talentovaní studenti vytvářejí samostatné odborné soutěžní práce ve zvoleném oboru, které pak následně obhajují před odbornými porotami i přítomnou veřejností. Soutěžní práce SOČ má závaznou formální strukturu, při psaní je třeba se řídit zásadami tvorby součástí odborných textů a prezentací. Citace literatury se povinně řídí normou ČSN ISO 690. Každý soutěžící musí také natočit video s prezentací práce, připravit si poster i obhajobu své soutěžní práce. Úspěšní absolventi SOČ mají otevřené dveře k dalšímu studiu a pro řadu z nich je SOČ startem budoucí odborné či vědecké kariéry, pro jiné šikovným způsobem, jak si vyzkoušet, jestli je zamýšlený obor vysokoškolského studia skutečně baví. SOČ je soutěží víceoborovou, mezi 18 soutěžními obory si tedy může vybrat každý žák střední školy, blíže viz www.soc.cz.

Porotu tvoří učitelé středních a vysokých škol, vědečtí pracovníci a odborníci z praxe. Hodnotící kritéria SOČ, jimiž se odborné poroty při hodnocení řídí, jsou komplexní, stěžejními pak jsou:

  • originalita výběru tématu, novost pohledu
  • jasná a jednoznačná formulace cíle práce
  • metodika práce a její adekvátnost vzhledem k vytčenému cíli
  • vlastní podíl a přínos autorů k řešení tématu
  • množství vlastní vykonané práce, a to i s ohledem na počet autorů
  • přínos a využitelnost výsledků práce v daném oboru
  • věcná správnost a formální úprava soutěžní práce, styl, gramatika
  • prezentace, včetně vizuálních pomůcek, kvalita projevu, vystupování
  • úroveň obhajoby, schopnost věcně správně, pohotově a s odborným přehledem reagovat v diskusi s odbornou porotou.

Celkové hodnocení je pak průnikem hodnocení písemné soutěžní práce, prezentace a obhajoby.

 

Mgr. Hana Kubálková,
garantka školního kola SOČ